Motoryzacyjna historia

mechanika pojazdowaW dzisiejszych czasach posiadanie przysłowiowych czterech kółek jest niemal na porządku dziennym. Nawet, jeśli rodzina nie jest wystarczająco zamożna, aby pozwolić sobie na duży dom lub komfortowe mieszkanie, posiada jakiekolwiek auto. Z pewnością samochody zaskarbiły sobie serca ludzi tym, że dają wiele możliwości komunikacyjnych. Dzięki nim bez przeszkód można szybko i wygodnie dotrzeć nawet w najodleglejsze zakątki. Szczególnie jednak samochody są doceniane w nagłych przypadkach, w których nieoczekiwanie trzeba zawieźć bliska osobę do szpitala, zrobić szybkie zakupy lub ekspresowo przedostać się z jednego krańca miasta na drugi. Oczywiście nie ma sytuacji idealnych, dlatego nawet, jeśli posiada się auto to nie oznacza od razu, że w mgnieniu oka dostaniemy się wszędzie tam, gdzie chcemy. Istnieją przecież pewne ograniczenia w postaci korków na ulicach lub chwilowej usterki, która uniemożliwia jazdę.

W związku z tym, bardzo istotna kwestia jest wykonywanie regularnych przeglądów i ewentualnych napraw lub wymian poszczególnych części. Z pewnością z istotny takiego postępowania zdaje sobie sprawę każdy właściciel czterech kółek. Sprawny samochód jest gwarancją bezpiecznej oraz komfortowej jazdy. W związku z tym, naprawy oraz przeglądy są koniecznością, o której każdy powinien pamiętać. Ale czy każdy wie, jaka jest w ogóle historia samochodu? Początków powstania aut można doszukiwać się już w końcach XVII wieku, bo w roku 1770. był to tak zwany eksperymentalny ciągnik artyleryjski, którego konstruktorem okazał się być Nicolas Cugnot. Zdarzenie to miało miejsce we Francji. Kolejny wiek, XIX, był znamienny dla Niemiec z punktu widzenia historii samochodu. W 1885 roku Carl Friedrich Benz skonstruował samochód poruszający się na trzech kołach. Jak łatwo zauważyć, nazwisko konstruktora jest dokładnie tym samym, które sygnuje współczesną, popularna markę. Mniej więcej w tym samym czasie, również w Niemczech, Gottlieb Daimler zbudował jednocylindrowy czterosuwowy silnik spalinowy, który okazał się być pierwszym na świecie tego typu silnikiem. W formie paliwa wykorzystano benzynę. Było to dość innowacyjne rozwiązanie jak na ówczesne czasy, ponieważ, jako paliwa samochodowego powszechnie używano ropę naftową, oliwę z oliwek oraz olej rzepakowy.

wnętrze samochoduWspółcześni kierowcy, przy obecnych cenach paliwa, wiele by dali, żeby możliwym było napędzanie ich czterech kółek rożnego rodzaju olejami. W następnym roku, 1886, człowiek o znamiennym dla motoryzacji nazwisku ? Willhelm Maybach ? skonstruował samochód osobowy. Robił to wspólnie ze wspomnianym wcześniej Daimlerem. Ich pojazdy były wzorowane na popularnych ówcześnie bryczkach. Warto wiedzieć, że jeszcze dzisiaj używany jest stworzony przez nich standard samochodów osobowych. Kilka lat później, bo w roku 1891, Maybach wynalazł również gaźnik dyszowy z pływakiem i iglicą, a w 1899 roku bracia Michelin wykorzystali pneumatyczne ogumienie na wymiennej obręczy. To wydarzenie miało miejsce we Francji. Jak zatem wyraźnie widać, Francja i Niemcy są tymi państwami, w których należy upatrywać powstania samochodów. Jeszcze w XIX wieku samochody były niezwykle dużym luksusem, na który mogło sobie pozwolić niewiele osób. Poza tym, nie każdy był w stanie zglebić wiedzę oraz umiejętności niezbędne do poruszania się autem. Jednak mimo tego, to właśnie wiek XIX uznawany jest za czas, w którym samochód zyskał na popularności. Wraz z wiekiem XX pojawiło się wiele innowacyjnych rozwiązań, również w branży samochodowej. Auta stawały się coraz bardziej komfortowe i bezpieczne. Nie bez znaczenia jest również fakt, że podjęto działania zmierzające do uczynienia samochodów bardziej ekonomicznymi. We wszystkich tych celach zaczęto konstruować i wykorzystywać w budowie samochodów coraz bardziej zaawansowane części mechaniczne. Na szczególna uwagę zasługują turbosprężarki, które przyczyniły się do dynamicznej ewolucji aut. Pierwsza turbosprężarka została skonstruowana w latach 1909-1912. jej autorem jest dr Alfred J. Büchi. Budowa i udoskonalanie tej jednej części trwała aż 3 lata, co może świadczyć o jej dużym znaczeniu dla motoryzacji. Przez długi czas turbosprężarki cieszyły się duża popularnością. Z czasem pojawiła się konieczność stworzenia ich kolejnych modeli. Tym samym, w roku 1938 roku skonstruowano pierwszą turbosprężarkę zastosowaną w silniku samochodu ciężarowego. II wojna światowa, jak się szybko okazało, była czasem, który sprzyjał rozwojowi rozmaitych technologii. Dzięki temu możliwym stało się między innymi ulepszenie turbosprężarki. Ich szczególny rozwój nastąpił w kwestii silnika diesla. W kolejnych latach, a konkretnie w roku 1954 Kurt Beirer opracował pierwszy na świecie model kompaktowy turbosprężarki. Turbodoładowanie stawało się coraz powszechniejsze i nie zawiodło nawet w pierwszym kryzysie paliwowym, który miał miejsce w 1973 roku.

Po jego zakończeniu turbosprężarki na dobre zagościły w dieslowskich silnikach samochodów ciężarowych. Faktycznego przełomu jeśli chodzi o rozwój turbosprężarki należy upatrywać w roku 1978. Wtedy to wprowadzono turbodoładowanie w Mercedesie ? Benz 300 SD, a w roku 1981 również w VW Golfie Turboddiesel. Skąd tak duże zainteresowanie oraz powszechne wykorzystanie turbin w samochodach? Odpowiedź jest prostsza, niż mogłoby się to wydawać. Otóż, turbodoładowanie w znaczący sposób przyczyniło się do wyraźnego spadku emisji spalin. Współcześnie turbosprężarki pozwalają na mniejsze zużycie paliwa, a dzięki temu środowisko jest zdecydowanie mniej zanieczyszczane. Jest to bardzo ważne w czasach wzmożonego ruchu ekologicznego. Jednak dla wielu, jest to tak istotna kwestia, ponieważ ceny paliwa osiągają horrendalne wysokości. Przez to coraz mniej osób stać na zakup i utrzymanie samochodu. Warto zatem zainwestować w samochody, które są wyposażone w silniki diesla posiadające turbosprężarki. W ten sposób można naprawdę wiele zaoszczędzić i pozwolić sobie na komfortowa jazdę. Warto tez pomyśleć o tym w globalnym kontekście. Jeśli każdy porusza się autami z turbosprężarkami, to niezwykle dużo zyskuje na tym środowisko. Na stronie http://www.kramex.net.pl można znaleźć wiele cennych informacji o tym co zrobić w przypadku awarii turbosprężarki. Okazuje się, że nierzadko nie trzeba jej wymieniać na nową, ponieważ równie dobrze można poddać ją regeneracji.