Wyposażenie dla gastronomii, czyli konsumenci i ich najpopularniejsze faux pas

ciastkoMówiąc i pisząc o lokalach gastronomicznych, zazwyczaj podaje się informacje skierowane bezpośrednio do samych początkujących szefów kuchni, właścicieli restauracji oraz ich zarządców. Sposoby dobierania zastawy stołowej, dekorowania wnętrza czy urządzania kuchni ? wszystkie te wskazówki mają na celu wesprzeć wszystkie osoby, które stawiają swoje pierwsze kroki na drodze do zrealizowania swojego marzenia o stworzeniu najlepszego z możliwych lokali.

 Z artykułów w prasie można więc dowiedzieć się, które wyposażenie dla gastronomii jest najlepsze, w jaki sposób ustawiać sprzęty, którzy producenci tworzą maszyny i akcesoria najwyższej jakości, w którym miejscu można się zaopatrzyć w odpowiednie wyposażenie dla gastronomii oraz czego nie robić na samym początku, aby koszty inwestycyjne szybko się zwróciły. W całym tym szaleństwie zapomina się o tym, że nie tylko sami restauratorzy mają wyznaczone im kulturowo obowiązki, nie tylko wyposażenie dla gastronomii jest najważniejsze i nie sama jakość potraw jest istotna, ale ciężar odpowiedzialności za sprawne działanie lokalu spoczywa częściowo także na samych użytkownikach restauracji, barów i kawiarni. Nie wszyscy konsumenci zdają sobie sprawę z tego, że czasami ich zachowania nie mieszczą się w - uznawanych za stosowne ? normach. Istnieje w końcu cały rozdział savoir vivre, który jest poświęcony tylko i wyłącznie restauracjom oraz potencjalnym błędom, które są popełniane w ich ścianach. Za największy nietakt zazwyczaj uznawane jest głośne komentowanie złego smaku niewprawnie przyrządzonych dań oraz bardziej dosadny sposób okazania swojego niezadowolenia, czyli wprost ? zwymiotowanie na stół. To, co przez przeciętnego obywatela byłoby czymś, co wprowadziłoby go w rodzaj zakłopotania, w przestrzeni profesjonalnej restauracji nie wzbudza sensacji.

W końcu każdemu może zdarzyć się chwila niedyspozycji czy choroba, więc bez zbędnych komentarzy personel przystępuje do sprzątania ewentualnych zabrudzeń. Paradoksalnie, najgorszym co może zrobić konsument, jest przyniesienie ze sobą do lokalu własnego jedzenia oraz picia. Siedzenie przy stoliku i zajadanie się własnymi kanapkami lub ? co gorsza ? sporządzonym przez siebie obiadem jest niedopuszczalne i nie zostanie wybaczone przez obsługę. Tak samo, jak nie panoszymy się po kuchni osób, do których zostaliśmy zaproszeni na przyjęcie i których nie do końca znamy, tak nie powinno się korzystać z naczyń, sztućców oraz pozostałych zasobów restauracji do konsumpcji własnych posiłków. Restauracja powinna być traktowana tak samo jak dom, w którym pojawiamy się po raz pierwszy i który posiada swojego gospodarza oraz lokatorów. Błędem jest także witanie się i żegnanie z obsługą za pośrednictwem podawania ręki lub ? co gorsza ? bezpośrednich uścisków, oblizywanie sztućców i naczyń, które są uznawane za wspólne ? łyżek od musztardy, noży do masła czy łyżeczki do cukru. Nie powinno się także wycierać sztućców serwetką, co jest praktykowane przez wielu użytkowników lokali gastronomicznych.

Wyposażenie dla gastronomii z założenia jest umyte i czyste, więc dodatkowe wycieranie jest ostentacyjnym podkreślaniem, że z lokalem jest coś nie w porządku. Wchodząc do restauracji powinno się też w pierwszej kolejności usiąść przy stoliku i poczekać na podejście kelnera i nie sięgać po kartę dań bezpośrednio z bufetu czy stolika przy którym siedzi obsługa, bo będzie to potraktowane jako sugestia, że personel nie spełnia należycie swoich obowiązków. Nie ma też nic gorszego od pomagania kelnerowi w porządkowaniu stołu po zjedzeniu posiłku, dlatego też po skończeniu konsumpcji grzecznie powinno się poczekać aż odpowiednia osoba podejdzie i zbierze ze stolika wszystko, co trzeba. W jaki sposób powinno się więc zachowywać w lokalu, aby wszystko odbywało się tak, jak należy? Przede wszystkim jedzenie posiłku powinno się odbywać dopiero wtedy, kiedy przed wszystkimi osobami siedzącymi przy stoliku pojawiło się pierwsze danie. W wielu restauracjach podaje się wszystkie zamówione posiłki jednocześnie, tak, aby żaden z klientów nie zaczął jeść wcześniej od pozostałych, lub by jego posiłek nie był zimny, jeżeli zdecydowałby się poczekać na jedzenie reszty swoich towarzyszy. Jeżeli jesteśmy w lokalu, w którym serwowane dania wymagają posługiwania się skomplikowanymi sztućcami, a nie do końca wiemy jak się z nimi obchodzić, możemy dyskretnie podpytać obsługę, która z pewnością bez problemu rozwieje nasze wątpliwości. Ze względu na to, że posiłek powinien być spożywany w sposób świadomy i spokojny, postarajmy się, aby nasze telefony były wyłączone lub ewentualnie wyciszone tak, aby nikomu nie przeszkadzać w jedzeniu.

Nie ma niczego gorszego jak pisanie esemesów w trakcie rozmowy z osobą siedzącą naprzeciwko nas lub konieczność słuchania w trakcie konsumpcji czyjejś prywatnej rozmowy telefonicznej. Jeżeli koniecznie musimy odebrać ? grzecznie przeprośmy i odejdźmy od stolika w miejsce, w którym nikomu nie będziemy przeszkadzać. Panowie muszą pamiętać, że podczas całego pobytu w restauracji nie powinni zdejmować marynarki, natomiast panie ? że w restauracji ? w przeciwieństwie do innych miejsc publicznych - nie siedzi się w kapeluszu. Kobiety po wejściu do lokalu powinny też zdjąć ciemne okulary, chyba, że są tak dekoracyjne, że mogą być uznawane za część biżuterii. Jeżeli w trakcie posiłku będziemy chcieli odejść od stołu, na swoim krześle powinniśmy położyć odwróconą serwetkę, którą trzymaliśmy wcześniej na kolanach. Każdy inny gest, taki jak chociażby odłożenie serwetki w inne miejsce, lub też zmięcie jej, jest dla kelnera sygnałem, że posiłek został skończony i można zabrać talerz. Nie wszyscy wiedzą też, że w trakcie spożywania posiłków nie powinniśmy podnosić niczego z podłogi. Jeżeli coś nam upadnie możemy poprosić kelnera o to, aby to podniósł, sami możemy to zrobić tylko wtedy, kiedy skończyliśmy już posiłek i wychodzimy z lokalu. Ogromnym nietaktem jest także głośne krytykowanie cen, jakości potraw czy niekompetencji obsługi, a także używanie wykałaczek podczas siedzenia przy stole. Jeżeli musimy już cokolwiek wyciągnąć z ust, zróbmy to w łazience. Jeżeli będziemy przestrzegać podstawowych zasad i nie zdecydujemy się na wspomaganie kelnera w jego pracy, przebywanie w restauracji będzie dla wszystkich znacznie łatwiejsze, uniknie się także częstych nieporozumień na linii klient-kelner.